Hvorfor skal du købe elbil ladestation?

 

At eje et elektrisk køretøj er en helt anden oplevelse sammenlignet med at eje en forbrændingsbil (ICE). På grund af begrænset rækkevidde og det faktum, at det ikke er nemt og billigt at bruge hurtigopladningsstation, bør man overveje at installere personlig ladestation i sin garage. Faktisk er det i de fleste af EU-landene ret dyre at bruge offentlige EV-ladestationer . Prisen på elektricitet @ offentlig oplader kan være med 300-400% påslag i forhold til den elpris, du betaler derhjemme (fx i Norge betaler du 0,12 eur / kwh derhjemme og næsten 0,5eur / kwh @ offentlig oplader). Så din private EV-ladestation vil betale sig meget snart. Men endnu vigtigere er, at du reducerer din rækkeviddeangst, da du vil sikre dig, at du hver morgen har næsten fuldt opladet batteri i din bil (Bemærk, at du kun skal oplade op til 80% af din batterikapacitet for at minimere langsigtet batteriforringelse).

volt, ampere, kilowatt og faser

Hvis man generelt taler, vil højere volt, ampere eller kilowatt betyder mere elektricitet. Ved beregning af EV-ladestationsomkostninger skal man dog forstå forskellene mellem disse vilkår.

Forklaring – Det er bedst at tænke på volt, ampere og kilowatt, som om du flytter vand i stedet for elektricitet:

• Volt i elektricitetsverdenen er som vandtrykket i røret. En niveau 2-ladestation bruger 220-240 volt stikkontakt (som stikkontakten til dit køleskab).
• Ampere måler flowhastighed. Du kan tænke på vandrørets diameter og vandmængden, der kommer ud af et rør på et givet tidspunkt. De fleste EV-ladestationer leverer 16 eller 32 ampere elektricitet.
• Kilowatt måler hvor meget strøm du får, når du multiplicerer volt (tryk) og ampere (volumen).
• Faser – Enfaset strømforsyning har en særskilt bølgecyklus, hvorimod; trefase har tre forskellige bølgecyklusser. Enfase kræver, at den enkelte ledning forbinder kredsløbet, hvorimod; 3-fase har brug for 3-ledninger. Spændingen i enkeltfasen er 230V, mens trefasespændingen er 415V.
Hvis du for eksempel vælger 16A, 220V x trefaset oplader, leverer den 16x220x3 = 10,56kWh i timen sammenlignet med 7 kwh, som kan leveres i timen fra ev ladestation med 32A og 220V (en fase). Bemærk, at Storbritanniens elektriske net ikke understøtter 3-fase elektricitet.
• Alle ladestationer på niveau 2 bruger 220 – 240 volt, hvorfor den vigtigste parameter er forstærkere og faser.

EV-ladestationspris
EV-ladestationspris

CHRG-netværks rådgivning

I tilfælde af at du vil bruge ladestation til dine egne midler, vil en enfase 7kw (32A) ladestation være tilstrækkelig. Hvis du parkerer din EV 10 timer i løbet af natten, vil den selv fylde Tesla-batteriet.
I tilfælde af at du overvejer at dele din ladestation med nabo eller andre EV-drivere, skal du ikke nøjes med mindre end 11 kg. Eller endnu bedre – vælg 22kw ladestation. Det vil levere mere elektricitet på samme tid, hvilket vil sikre bedre lønsomhed for dit ladeplads.

Pris for EV-ladestationer

Ev ladestations pris kan variere afhængigt af indbygget kvalitet, strømudgang, funktionaliteter osv.

Til cirka 600 euro er prisen for den billigste og mest enkle model. Modeller med 3G, 22kw output, display og andre yderligere funktioner kan dog øge omkostningerne til næsten 1500 euro. Du skal også huske på omkostningerne ved installation. Afhængig af kravene til din installation og pris for elektriker-service i dit område, kan installationen starte fra et par hundrede euro.

Heldigvis er det billigere at starte op med en ladestation end at købe traditionelt brændstof. Faktisk kan du spare flere tusinde euro om året ved at køre en EV. Over tid vil du være i stand til at betale omkostningerne ved ladestationen, især hvis du kombinerer din EV med tagterrasse.